• ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

  • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ- Εγγραφές Σχολικού έτους 2021-22

«Υιοθετώντας ορθές πρακτικές στο σχολείο μας, μαθαίνοντας από την Ευρωπαϊκή εμπειρία»

«Benchmarking in schools in Finland and Estonia»

22-28 Απριλίου 2018

Στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS+ KA1 στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης, το οποίο υλοποίησε το 3ο Δημοτικό Σχολείο Γρεβενών με τίτλο «Υιοθετώντας ορθές πρακτικές στο σχολείο μας, μαθαίνοντας από την Ευρωπαϊκή εμπειρία» οι εκπαιδευτικοί του σχολείου ΖΩΗ ΛΑΔΑ, ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΚΑΤΣΙΑΝΙΔΗΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΡΑΣΣΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΔΟΥΛΑ ΛΙΑΜΠΑ συμμετείχαν σε κύκλο μαθημάτων στη Φινλανδία- Ελσίνκι και Εσθονία-Ταλλίν.

Επισκέφτηκαν σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων και στις δύο χώρες, δημόσιες βιβλιοθήκες και πολλά αξιοθέατα. Είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να συζητήσουν με μαθητές και εκπαιδευτικούς και να παρακολουθήσουν μαθήματα στα σχολεία τους. Επίσης, παρακολούθησαν ομιλίες από επιμορφωτές ενηλίκων, από εκπαιδευτικούς και διευθυντές σχολικών μονάδων καθώς και εισηγήσεις από ειδικούς της εκπαίδευσης και από τον καθηγητή του πανεπιστημίου του Ταλλίν Mart Laanpere.

Το σεμινάριο διήρκησε 7 ημέρες και σκοπός ήταν η γνωριμία με τα εκπαιδευτικά συστήματα και μοντέλα αυτών των δύο χωρών που τα τελευταία χρόνια κατατάσσονται στις υψηλότερες θέσεις της αξιολόγησης του ΟΟΣΑ και στο διαγωνισμό PISA, καθώς και η υιοθέτηση καλών πρακτικών στα σχολεία μας.

Το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα με λίγα λόγια

  • Άριστη κτιριακή υποδομή και φιλόξενοι χώροι. Πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια και αίθουσες μουσικής. Μεγάλη χρηματοδότηση από το κράτος που θεωρεί πολύ σημαντική την παιδεία στη Φινλανδία, αλλά ακόμη περισσότερο στην Εσθονία. Οι μαθητές έχουν και οι ίδιοι λόγο στη διαμόρφωση των χώρων του σχολείου τους. Το ζητούμενο είναι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να νιώθουν «σαν στο σπίτι τους», όταν βρίσκονται στο σχολείο.
  • Δεν υπάρχουν κάγκελα στις αυλές των σχολείων ούτε κουδούνι, αλλά μια απαλή μουσική μόνο, όταν χρειάζεται.
  • Οι μικροί μαθητές από την ηλικία των επτά που ξεκινούν το σχολείο, μαθαίνουν να πηγαίνουν μόνοι τους στο σχολείο ακόμα και να χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
  • Δωρεάν σίτιση στα εστιατόρια των σχολείων με πολύ προσεγμένα γεύματα.
  • Η λέξη κλειδί είναι η λέξη «εμπιστοσύνη». Υπάρχει πνεύμα εμπιστοσύνης από την κυβέρνηση στους εκπαιδευτικούς (δεν υπάρχει αξιολόγηση). Από τους γονείς και τους μαθητές στους εκπαιδευτικούς αλλά και από τους εκπαιδευτικούς στα παιδιά, από τις πολύ μικρές ακόμη τάξεις, όπου χρησιμοποιούν τον κύκλο της εμπιστοσύνης κάτι που προσφέρει στους μαθητές αυτενέργεια και αίσθημα ευθύνης. 
  • Κινητά, τάμπλετ και notebooks χρησιμοποιούνται ελεύθερα από όλους τους μαθητές κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας.
  • Όλοι οι εκπαιδευτικοί έχουν παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση. Το μεταπτυχιακό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προσληφθούν. Χαίρουν αποδοχής και εκτίμησης από την κοινωνία και το επάγγελμα του εκπαιδευτικού θεωρείται ένα επάγγελμα με κύρος. Οι καθηγητικές και παιδαγωγικές σχολές είναι υψηλής ζήτησης.
  • Εφαρμόζουν το μοντέλου του σιωπηλού δασκάλου «silent teacher». Ο καθηγητής έχει το ρόλο του καθοδηγητή και όχι του πρωταγωνιστή της μάθησης. 
  • Η πειθαρχία των μαθητών είναι αισθητή καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και η παρουσία του δασκάλου δεν είναι απαραίτητη για να επικρατήσει ησυχία.
  • Υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές από το υπουργείο αλλά κάθε σχολείο έχει αυτονομία και μπορεί να λειτουργήσει όπως θέλει. Ο καθηγητής επιλέγει το βιβλίο που θέλει να διδάξει.To αντίστοιχο Υπουργείο Παιδείας ρωτά τους εκπαιδευτικούς για τα  βιβλία που θα διδαχθούν οι μαθητές, ενώ στην Ελλάδα γίνεται το αντίστροφο. 
  • Εργασίες για το σπίτι δεν υπάρχουν στις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού. Αλλά όσο ανεβαίνουν στις τάξεις, υπάρχουν εργασίες για το σπίτι και μάλιστα εντατικό διάβασμα στις πιο μεγάλες. Υπάρχουν τεστ αξιολόγησης ανά 2-3 εβδομάδες. Δε λείπουν και τα ιδιαίτερα για εισαγωγή σε σχολές υψηλής ζήτησης.
  • Υπάρχει σύνδεση της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας.
  • Στην Εσθονία διδάσκεται επιχειρηματικότητα από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, καθώς και ρομποτική.

Τόσο στη Φινλανδία όσο και στην Εσθονία έχουν αναγνωρίσει τη σημασία και την αξία της εκπαίδευσης και επενδύουν πολύ σε αυτήν. Το επιτυχημένο, λοιπόν, σύστημά τους δεν είναι μόνο θέμα χρηματοδότησης. Η παιδεία για αυτούς είναι θέμα φιλοσοφίας και στάση ζωής.

 

Σύντομα θα πραγματοποιηθεί σχετική ημερίδα στο 3ο Δημοτικό Γρεβενών για τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, όπου όμως θα είναι ευπρόσδεκτοι και όσοι άλλοι θέλουν να παραβρεθούν.

 

Οι Τέσσερις Εποχές

Ρατσισμός - Διαφορετικότητα

Ανακύκλωση